Kurs del 4 i Agent i eget liv
Fjerde del av kurset Agent i eget liv
Kurset består av totalt 80 timer
Kurset holdes over 10 uker, men 8 timer totalt hver uke
40 timer er veiledning og gruppesamtaler
20 timer er oppgavebesvarelser
20 timer er praktiske øvelser
Hvordan få en jobb som varer
- utgangspunkt i individuell kompetanseplan med tidsperspektiv og delmål fra del 3
- betydning av arbeidspraksis for å få fast jobb
- teoretiske kunnskaper om arbeidsmarkedet
- hva betyr personlig egnethet og hvordan kan du tilpasse deg til bedrifters ønske
- hva skjer på et jobbintervju, hvordan bør man oppføre seg
- hvordan skrive en søknad og en cv
- hvilke ting må vi kunne noe om for å søke jobb
- hvilken faglig kompetanse er nødvendig
- hva er personlige egenskaper
- hvilke tester må man gjennom for å kunne få en formell kompetanse
- mulighet for å bli voksenlærling gjennom bedrift eller lærekandidat
- hvilke regler gjelder for utdanning og støtte fra NAV
- hvordan gjennomføres prøver for å bli lærling
- praktisk læring av spesifikke arbeidsprosesser i valgt yrke utifra plan
Organisering og pedagogisk metode:
- Kurs
- Forelesning eller innledning
- Instruksjon og praktiske øvelser
- Dialog og drøftelse i plenum
- Rollespill/dramatisering
- Ekskursjoner/studiebesøk
- Praktisk kreativt arbeid
Læringsressurser:
- Lærer/instruktør
- Deltakernes egne kunnskaper og erfaringer
- Studiehefte med samtaleplan
- Samtaleopplegg med spørsmål/utfordringer
- Eget kompendie
- Relevant stoff på internett og i andre medier
- Bibelen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
For alle 4 kursene gjelder følgende
Teoretisk forankring: Agency ( Agent ieget liv) Bandura (1997, 2006) bruker begrepet human agency som et nøkkelbegrep i teorien. Begrepet
viser til at mennesket har potensiale til å være agent i eget liv. Å være agent i eget liv innebærer i følge
Bandura at vi har tro på egen evne til å oppnå ønskede effekter av egne handlinger.
Skaalvik & Skaalvik, 2013 : Det er selvregulering (å være agent i eget liv – og handle intensjonalt),
mestringsforventning (omfatter egenkraftmobilisering, influerer innsats, utholdenhet og valg av aktiviteter),
modelllæring (både gjennom instrumentelt og emosjonelt støttende lærerforbilder og prosjekter med
positive resultater) og læringsorientert målstruktur (som omfatter tilpasset opplæring, interessebasert
læring, individuell utviklingsplanlegging og bevissthet rundt den enkeltes personlige utviklingssoner).
Disse sentrale ferdighetene skal være gjennomgående suksessfaktorer i kurset