Første del av kurset Agent i eget liv
Læringsmål
Deltakeren skal ha fått en innføring i å bli agent i eget liv gjennom arbeid med kompetanse og ferdigheter knyttet
til mestring og Kommunikasjon. Deltakeren skal ha en forståelse og utviklet sine personlige egenskaper og
interesser. Deltakerne skal kjenne til forutsetning for god psykisk helse og arbeidserfaring
Kurset består av totalt 80 timer
Kurset holdes over 10 uker, men 8 timer totalt hver uke
40 timer er veiledning og gruppesamtaler
20 timer er oppgavebesvarelser
20 timer er praktiske øvelser
Nivå:
Grunnkurs
Innføring i å bli agent i eget liv
- hva kjennetegner en som ønsker å bli agent i eget liv
- kartlegging av kompetanse og ferdigheter
- beskrivelse av en opplevelse hvor du hadde det gøy og opplevde mestring
- hvilke aktiviteter trives du å holde på med
- hva betyr kommunikasjon for din utvikling - utfordringer og muligheter
- personlige egenskaper
- utvikling av interesser
- hvilke kreative sider har man
- betydning av glede, mestring, tilhørighet og trivsel for god psykisk helse
- personlig utviklingssone - hva kan du akkurat nå - og hva kan du tenke deg å lære
- mestringsforventning - dele erfaringer med små og store mestringsopplevelser
- kartlegging av arbeidserfaring
- sosial agent - hvordan liker du å ha det sosialt sammen med andre
- arbeids agent - hva kan du tenke deg å jobbe med
- fritids agent - hvilke ting kan du gjøre på fritiden
Organisering og pedagogisk metode:
- Kurs
- Forelesning eller innledning
- Instruksjon og praktiske øvelser
- Dialog og drøftelse i plenum
- Rollespill/dramatisering
- Ekskursjoner/studiebesøk
- Praktisk kreativt arbeid
Læringsressurser:
- Lærer/instruktør
- Deltakernes egne kunnskaper og erfaringer
- Studiehefte med samtaleplan
- Samtaleopplegg med spørsmål/utfordringer
- Eget kompendie
- Relevant stoff på internett og i andre medier
- Bibelen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
For alle 4 kursene gjelder følgende
Teoretisk forankring: Agency ( Agent ieget liv) Bandura (1997, 2006) bruker begrepet human agency som et nøkkelbegrep i teorien. Begrepet
viser til at mennesket har potensiale til å være agent i eget liv. Å være agent i eget liv innebærer i følge
Bandura at vi har tro på egen evne til å oppnå ønskede effekter av egne handlinger.
Skaalvik & Skaalvik, 2013 : Det er selvregulering (å være agent i eget liv – og handle intensjonalt),
mestringsforventning (omfatter egenkraftmobilisering, influerer innsats, utholdenhet og valg av aktiviteter),
modelllæring (både gjennom instrumentelt og emosjonelt støttende lærerforbilder og prosjekter med
positive resultater) og læringsorientert målstruktur (som omfatter tilpasset opplæring, interessebasert
læring, individuell utviklingsplanlegging og bevissthet rundt den enkeltes personlige utviklingssoner).
Disse sentrale ferdighetene skal være gjennomgående suksessfaktorer i kurset