Agent i eget liv del 2
Læringsmål
Deltakeren skal ha fått praktiske utfordringer for å bli en god agent med kompetanse. Deltakerne skal forstå et
utvidet kompetansebegrep. Deltakeren skal kjenne til kjennetegn for psykisk styrke og mestring. Etter kurset skal
deltakeren ha etablert en kompetanseplan i forhold til krav i arbeids og samfunnsliv. Han skal også ha fått forståelse
for budsjett og egen privatøkonomi. Deltakeren skal ha fått forståelse for yrkeskompetanse og hva som kreves for å få
dette. Kurset bygger på del 1
Kurset består av totalt 80 timer
Kurset holdes over 10 uker, men 8 timer totalt hver uke
40 timer er veiledning og gruppesamtaler
20 timer er oppgavebesvarelser
20 timer er praktiske øvelser
Nivå:
Grunnkurs
Andre del av kurset Agent i eget liv
Praktiske utfordringer for å bli en god agent med kompetanse
- status idag for livet
- hva er kompetanse - gjennomgang av et utvidet kompetansebegrep - noe mer enn bare kunnskaper - ferdigheter - holdninger
- kompetanse er å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner.
- Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning
- ønsker for livet fremover - bolig, livspartner, utdanning, fritid, helse, psykisk styrke, mestring
- oppsummering av lærdom fra del 1 om sosial agent, fritids agent, arbeids agent - hva mestrer du nå ?
- hva ønsker jeg å lære fremover
- hvilken kompetanse kan jeg skaffe meg fra fritid
- hvilken kompetanse kan jeg skaffe meg fra praktiske øvelser
- hvilken kompetanse kan jeg skaffe meg med arbeidspraksis
- hvilke krav må jeg sette til meg selv hvis jeg skal få kompetanse
- min egen kompetanseplan - individuell plan for opplæring formelt og uformelt
- økonomiske og praktiske utfordringene med ulike støtteordninger
- Gjennomgang av budsjett og egen privatøkonomi
- hvordan holde kostnader nede
- sparing og hva kan man kjøpe ekstra etter sparing
- trenger jeg hjelp for å få bedre kompetanse for å mestre psykiske utfordringer
- hva kan de ulike helsetiltakene i kommunen hjelpe meg med: Helsestasjon, kommunens helsetjeneste, BUP/DPS, AHUS
- enkel oppstart for å øke kompetanse med praktiske øvelser - start på yrkeskompetanse
Organisering og pedagogisk metode:
- Kurs
- Forelesning eller innledning
- Instruksjon og praktiske øvelser
- Dialog og drøftelse i plenum
- Rollespill/dramatisering
- Ekskursjoner/studiebesøk
- Praktisk kreativt arbeid
Læringsressurser:
- Lærer/instruktør
- Deltakernes egne kunnskaper og erfaringer
- Studiehefte med samtaleplan
- Samtaleopplegg med spørsmål/utfordringer
- Eget kompendie
- Relevant stoff på internett og i andre medier
- Bibelen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
For alle 4 kursene gjelder følgende
Teoretisk forankring: Agency ( Agent ieget liv) Bandura (1997, 2006) bruker begrepet human agency som et nøkkelbegrep i teorien. Begrepet
viser til at mennesket har potensiale til å være agent i eget liv. Å være agent i eget liv innebærer i følge
Bandura at vi har tro på egen evne til å oppnå ønskede effekter av egne handlinger.
Skaalvik & Skaalvik, 2013 : Det er selvregulering (å være agent i eget liv – og handle intensjonalt),
mestringsforventning (omfatter egenkraftmobilisering, influerer innsats, utholdenhet og valg av aktiviteter),
modelllæring (både gjennom instrumentelt og emosjonelt støttende lærerforbilder og prosjekter med
positive resultater) og læringsorientert målstruktur (som omfatter tilpasset opplæring, interessebasert
læring, individuell utviklingsplanlegging og bevissthet rundt den enkeltes personlige utviklingssoner).
Disse sentrale ferdighetene skal være gjennomgående suksessfaktorer i kurset