Kurs del 3 agent i eget liv
Læringsmål
Deltakeren skal ha fått kompetanse i å lære for livet. Han skal kjenne til ulike typer kompetanse og hvordan den best
kan trenes gjennom teori, praktisk læring, og annen type læring. Deltakerne skal gjennom kurset ha fått kjennskap
til ulike yrker og utdanning, og generell yrkeskompetanse. Kurset bygger på del 2 og deltakeren skal komme frem til
klare satsningsområder i individuell kompetanseplan.
Kurset består av totalt 80 timer
Kurset holdes over 10 uker, men 8 timer totalt hver uke
40 timer er veiledning og gruppesamtaler
20 timer er oppgavebesvarelser
20 timer er praktiske øvelser
Nivå:
Grunnkurs
Tredje del av kurset Agent i eget liv
Få kompetanse på ulike måter både praktisk og teoretisk
- utgangspunkt i individuell kompetanseplan fra del 2
- hvilke deler av planen kan gjøres med praktisk læring, hvilke deler krever annen type læring
- hvilke yrker finnes det som ikke krever utdanning, hva kan du gjøre med det du har av kompetanse
- hvilke yrker krever utdanning
- formell utdanning iforhold til kurs og annen kompetanse
- hvordan kan man utvikle seg fra et arbeid uten utdanning til et arbeid med utdanning
- læring på arbeidsplassen
- læring gjennom ulike metoder hvor du personlig bidrar - modelllæring, rollespill, youtube, lydbøker, lesing og skriving
- læring gjennom samarbeid
- læring gjennom å vise andre
- læring gjennom formelle utdanningsprogram, skole, opplæringsinstiusjoner, kurs
- opplæring av generell yrkeskompetanse knyttet til arbeidsmoral, HMS og IKT
- sette delmål og tidsperspektiv for satsningsområder i individuell kompetanseplan
-
Organisering og pedagogisk metode:
- Kurs
- Forelesning eller innledning
- Instruksjon og praktiske øvelser
- Dialog og drøftelse i plenum
- Rollespill/dramatisering
- Ekskursjoner/studiebesøk
- Praktisk kreativt arbeid
Læringsressurser:
- Lærer/instruktør
- Deltakernes egne kunnskaper og erfaringer
- Studiehefte med samtaleplan
- Samtaleopplegg med spørsmål/utfordringer
- Eget kompendie
- Relevant stoff på internett og i andre medier
- Bibelen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
For alle 4 kursene gjelder følgende
Teoretisk forankring: Agency ( Agent ieget liv) Bandura (1997, 2006) bruker begrepet human agency som et nøkkelbegrep i teorien. Begrepet
viser til at mennesket har potensiale til å være agent i eget liv. Å være agent i eget liv innebærer i følge
Bandura at vi har tro på egen evne til å oppnå ønskede effekter av egne handlinger.
Skaalvik & Skaalvik, 2013 : Det er selvregulering (å være agent i eget liv – og handle intensjonalt),
mestringsforventning (omfatter egenkraftmobilisering, influerer innsats, utholdenhet og valg av aktiviteter),
modelllæring (både gjennom instrumentelt og emosjonelt støttende lærerforbilder og prosjekter med
positive resultater) og læringsorientert målstruktur (som omfatter tilpasset opplæring, interessebasert
læring, individuell utviklingsplanlegging og bevissthet rundt den enkeltes personlige utviklingssoner).
Disse sentrale ferdighetene skal være gjennomgående suksessfaktorer i kurset