Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

IK-Mat mappe for Klesutdeling. Redigert 1.juni 2021

1. Oversikt over de krav i næringsmiddellovgivingen som gjelder for virksomheten,

-
 Forskrift om internkontroll for å oppfylle næringsmiddellovgivningen §5

2.    Oversikt over hvordan virksomheten er organisert,
Klesutdelingen / Hope4u er en frivillig organisasjon som velger styre og leder hver år.
Adresse:
Magovegen 22, 2074 Eidsvoll Verk
Postadresse:
c/o Ragnvald Holst-Larsen, Sersjant Døhlies veg 5, 2070 Råholt

Leder valgt mai 2021:  Ragnvald Holst-Larsen, mob 95751335
Styret har 5 medlemmer som har ansvar for ulike områder.

Ansvarlig kjøkken for 2021:
Hovedansvarlig: leder Ragnvald Holst-Larsen og kjøkkenansvarlig Fourkati Abdelouahid

Ansvarlig ved gratis middagsutdeling: kjøkkenansvarlig Fourkati Abdelouahid
( Gratis middagsutdeling skjer pr juni 2021 tirsdager fra 18.00 til 20.00)
Ansvarlig ved Kioskvakt - se vaktliste 
(Kioskvakt har ansvar hver dag mellom 16 og 18 hverdager  og 14 til 18 i helger)
Ansvarlig ved ulike arrangemneter - Arrangementsansvarlig
( Arrangementer skal kun bruke mat som tilsvarer kioskmat selv om det ikke selges)

Leder har ansvar for å følge opp.

3.    Rutiner virksomheten følger, for å sikre overholdelse av næringsmiddellovgivingens krav.

Generelle rutiner alle dager:
- vask av kjøkken hver dag før åpning – dato og signatur på liste ( se perm)
- vask av toalett hver dag før åpning – dato og signatur på liste ( se perm)
- håndvask / spriting før man går inn på kjøkken i hurtigvask
- temperaturmåling kjøleskap og fryser – dato og signatur på liste (se perm)
- kjøkkenpersonale bruker personaltoalett i andre etasje
- kaste søppel og matrester – settes ut til avfallsrom
- Legg ut nye vaskefiller
- Sette ut tørkepapir kjøkken, doruller toalett, sjekke såpe

Rutiner ved kiosksalg daglig
(Kiosksalg innebærer salg av varer som er hurtigvarmet eller rundstykker, vafler, kaffe, brus m.m)
- Kun kioskarbeidere inne på kjøkken
- Fokus på hygiene - kun gjenstander og personer knyttet til kioskarbeidet inne på kjøkken
- Overholdelse av ren / uren sone for oppask
- oppvaskmaskin startes og sjekke temperatur
- vaskemiddel i hver vask og følg prosedyrer for riktig vask av glass, tallerkener og
   bestikk   2 ganger ( se egne bestikk pakker i metall)
- vask av flater jevnlig
- hold kjøkken ryddig – fjerne ting fra kjøkkenbenker
- kost over gulv og fjern matrester og annet søppel fra benker og gulv før avslutning

Rutiner ukentlig
- vask av kjøleskap, ovner og annet utstyr fast dag -liste med signatur ( se perm)

Rutiner ved varmmat / middagservering
- vask av benker før matproduksjon
- sikring at utstyr er rent før bruk
- sjekke dato på alle råvarer
- separat vask og bearbeiding av kjøtt/fisk/grønt
- ikke bland råvarer og ferdige varer eller bruk utstyr om hverandre
- vask av hender mellom ulike mat-prosesser
- hygienisk oppbevaring av mat før servering ( lokk, i varmeskap m.m.)
- hygieniske rutiner ved pådekking - vask av bord m.m. ( Pådekker må vaske hender)
- rask nedkjøling av overskuddsmat 


Kjøkkenansvarlig og leder følger opp regler

4.    Rutiner virksomheten følger dersom avvik
Avviksmelding på
www.klesutdeling.no/hms eller direkte på https://hms.klesutdeling.no/avviksskjema-27554s.html
Leder Ragnvald Holst-Larsen er ansvarlig for oppfølging

5.    Rutiner virksomheten følger for å hindre gjentakelse av avvik og opplysninger om hvem som er ansvarlig,
Møte med leder, kioskansvarlige og middagsansvarlig en gang hver andre måned digitalt med referat for de som ikke har mulighet.
Saker:  1:gjennomgang av avik 2: Eventuelle endringer i rutiner 3: Nødvendig innkjøp 4: Endring handlingsplan 5: Annet
Møtet tas opp på neste styremøte i Klesutdeling / Hope4u

6.    Registreringer virksomheten finner nødvendig å oppbevare og opplysning om hvor lenge de skal være tilgjengelig for tilsynsmyndigheten,
Klesutdeling oppbevarer ingen informasjon om kunder. Lister for temperaturmålinger oppbevares etter anbefaling. Se også egne GDPR internkontrollsystem.

7.    Rutine for hvordan virksomheten systematisk og regelmessig gjennomgår sin internkontroll,
Internkontrollsystemet på hms.klesutdeling.no tas opp av styret to ganger pr år ( jan og august) og noters inn i internkontrollsystem og handlingsplan oppdateres

8.    rutine for hvordan virksomheten sikrer seg at alle aktuelle og kun gjeldende rutiner blir benyttet, og
Oversikt for nye ansatte som signeres ved oppstart
Gjennomgang alle Kioskanvarlige og middagsansvarlige en gang pr år

  1. rutiner for hvordan virksomheten sikrer at de ansatte har tilstrekkelig kompetanse til å overholde forskriftens krav.
    Samling en gang pr år hvor en utdannet kokk går igjennom regelverket
Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn